fbpx
Sikla

Koulut

Koulun tehtävänä on antaa parhaat mahdolliset eväät lapsille ja nuorille, jotta he voivat rakentaa hyvän tulevaisuuden itselleen ja meille kaikille. Me Siklalla rakennamme muunneltavia, uuden opetussuunnitelman mukaisia kouluja. Koulussamme jokainen lapsi voi käydä opinpolkunsa innostavassa, terveessä, turvallisessa ja kestävässä ympäristössä.

Pertti Backman, rehtori | Saloisten koulukeskus, Raahe

"Näyttävä koulu kustannustehokkaasti"

Vanha koulu oli homeessa ja uusi tarvittiin tilalle – näinhän ne kouluhankkeet usein lähtevät liikkeelle. Neljä vuotta tämä prosessi kesti kokonaisuudessaan ja paljon tehtiin yhteistyötä jo suunnitteluvaiheessa. Aluksi koululla suoritettiin pedagoginen toiminnan kuvaus, eli kartoitettiin tilat ja toiminnallisuudet ja laadittiin sen pohjalta tarjouspyyntö.

Siklan tarjoama ratkaisu oli kokonaisuudessaan paras; kustannustehokas, toimiva ja moderni. On hieman yllättävääkin, kuinka kustannustehokkaasti näin näyttävä koulu pystytään tekemään, kun koulun toiminnassa noudatetaan uutta opetussuunnitelmaa ja rakennuksen suunnittelu tehdään hyvin. Opettajat osallistuivat suunnitteluvaiheessa toiminnankuvaukseen ja olivat mukana pitkin projektia.

Vaikka tämä koulu on hurjan näyttävä, budjetti tai aikataulu eivät silti paukkuneet missään vaiheessa. Se on tietysti kunnan näkökulmasta tärkeää. Meille koulun henkilökunnalle kuitenkin on tärkeintä, että oppilaat viihtyvät täällä. Juuri äskettäin yksi oppilas sanoi, että tuntuu kuin olisi päässyt vankilasta, kun päästiin vanhoista tiloista tänne. Kyllähän tuo toteamus varmasti hyvin kuvaa tätä muutosta oppilaan näkövinkkelistä.

Kuinka rakennamme kouluja

Rakennamme kouluja vuokramallina tai kokonaisvastuullisena urakkana koko Suomen alueella. Ohjaamme suunnittelua ja rakentamista huolellisesti. Hyvä ja kestävä lopputulos saavutetaan, kun koulu kehitetään yhdessä käyttäjien ja parhaan kumppanuusverkoston kanssa. Suunnittelemmekin jokaisen koulun yhdessä asiakkaan ja kasvatusalan ammattilaisten kanssa ja hyödynnämme suunnittelussa käyttäjätutkimustemme antamaa tärkeää tietoa. Lopputuloksena syntyy kouluympäristö, joka on pitkäikäinen, oppimiseen kannustava ja täysin käyttäjilleen räätälöity kokonaisuus.

Kaiken toimintamme keskiössä ovat tilojemme käyttäjät. Haluamme tuottaa parempia käyttäjäkokemuksia niin oppilaille, opettajille kuin koulun muulle henkilökunnallekin. Ajattelemme palvelu- ja suunnitteluprosessissamme tilassa opiskelevia ja työskenteleviä ihmisiä – tilojemme loppukäyttäjiä. Heidän päivittäisen arkensa ja työntekonsa helpottaminen on viihtyvyyden lisäksi suunnittelussamme tärkeimmällä sijalla. Haluamme palvella tilojemme käyttäjiä hyvin ja tuottaa heille aina vain parempia käyttäjäkokemuksia. Opettajinamme toimivat meille tärkeimmät ihmiset – koulujemme käyttäjät. Siksi me kuuntelemme käyttäjiä herkällä korvalla koko rakennuksen elinkaaren ajan.

Toimintamalli

1. Tarve

Voimme auttaa kuntaa heti tarpeen syntyessä, vaikka varsinaista kilpailutusta ei ole vielä aloitettu. Voit kysyä meiltä asiantuntijan näkemystä oikeaan ratkaisuun ja laatia tarjouspyynnön sen pohjalta.

2. Kilpailutus

Sikla osallistuu kunnan tekemään palveluntarjoajien kilpailutukseen ja kokoaa asiakkaalle tarjouksen, joka vastaa täysin sekä kunnan että tilan käyttäjien tarpeita.

3. Varsinainen toteutus

Kilpailutuksen jälkeen alkaa varsinainen toteutus. Käymme läpi suunnitelman yksityiskohdat ja aloitamme yksilöllisen, terveellisen ja opetussuunnitelman mukaisen koulun rakentamisen avaimet käteen -toteutuksena.

4. Valmis

Rakennamme kohteen aina pintojen viimeistelyä myöten valmiiksi, joten käyttäjät saavat ryhtyä muuttopuuhiin heti avaimet käteen saatuaan. Laadukkaasta ja terveellisestä kohteesta hyötyy myös ympäristö, sillä se tuo pitkäaikaista lisäarvoa alueelle.

"Avaruus, valo ja tilavuus on parasta. Tuntuu, kuin olisi päässyt pois vankilasta, kun muutettiin vanhoista tiloista tähän uuteen kouluun."
Oppilas, Raahen Saloisten koulu

Ladattavaa

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä
Yhteyshenkilö
Perttu Aikkila

Perttu Aikkila

liiketoimintajohtaja 040 913 2382