Ajankohtaista, Lehdistötiedotteet

Lehdistötiedote: Näitä asioita suomalaiset haluavat kodeiltaan

Tutkimus: Suomalaiset haluavat kodeiltaan turvallisuutta, järkevän pohjaratkaisun ja toimivan keittiön

Suomalaisten asumisen trendit ovat vuosikymmenten varrella muuttuneet kotitalouksien kokoonpanojen ja ihmisten muuttovirtojen mukaan. Punainen tupa ja perunamaa on vaihtunut yhä enenevässä määrin keskustan kompaktiksi kerrostaloasunnoksi tai lähiön näppäräksi rivi- tai omakotitaloksi. Asuinrakennuksen tyypistä huolimatta suomalaisten toiveet sille, millainen kodin täytyy olla, ovat kuitenkin pohjimmiltaan samanlaiset.

Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat kodeiltaan ennen kaikkea turvallisuutta, järkevää pohjaratkaisua, toimivaa keittiötä, helppokäyttöisyyttä sekä sujuvasti toimivaa kodintekniikkaa. Tärkeänä pidettiin myös sitä, että kodissa on huomioitu asukkaan tarpeet sekä sitä, että kaikki asukkaat viihtyvät kodissa. “Talossa on helppo ja mukava asua”, toteaa eräs tutki-mukseen osallistunut henkilö. “Hukkaneliöitä ei ole, huoneet ovat sopivan kokoiset, koti on avara ja valoisa, koti on muunneltavissa monenlaiseen tarpeeseen”, kertoi toinen osallistuja.

Säilytystila, yksityisyys ja terassin koko eivät yltäneet tutkimuksessa kodin tärkeimpien ominaisuuksien kärkeen. Säilytystilan perään kuitenkin kuulutettiin: kun kysyttiin, mitä asukkaat muuttaisivat kodissaan, vastauksena oli useimmiten “lisää säilytystilaa”. “Lisää varastotilaa ja säilytystilaa”, toteaa yksi tutkimukseen osallistunut, ja “Vielä enemmän säilytystilaa ja takaovelle kunnon kuisti”, kertoo toinen.

Tutkimuksen teetti asuin- ja toimitilojen, koulujen sekä hoiva- ja päiväkotien rakentamiseen keskittynyt Sikla-konserni. Sikla on teettänyt viime aikoina useita tutkimuksia eri asiakasryhmilleen tutkiakseen tarkemmin suomalaisten tilatarpeita ja asumistoiveita. Tutkimukset ovat osa yrityksen suurempaa uudistusta ja käyttäjälähtöisyyden parantamista.
“Kun ennen rakennettiin lähes 200-neliöisiä taloja, nykyään sata neliötä on lähempänä standardia. Tilat ovat pienentyneet reilusti, mikä asettaa uusia vaatimuksia myös talojen suunnittelijoille ja rakentajille. Ihmiset arvostavat tänä päivänä enemmän käytännöllistä pohjaa ja juuri heille rakennettua kokonaisuutta. Heitä ei kiinnosta, palveleeko koti muita ihmisiä”, kertoo Janne Nie-minen, Siklan perustaja.

“Teettämämme tutkimukset osoittavat, että rakentamista ohjaa vahvasti sama trendi, mikä muu-allakin yhteiskunnassa on nähtävissä. Se, että tehdään asiakkaalle asiakkaan näköinen ratkaisu. Valmismalli ei riitä, vaan alan on uudistuttava ja oltava entistä käyttäjälähtöisempi. Siihen me Siklalla panostamme”, linjaa Nieminen.

Lisätietoja antavat:

Janne Nieminen
konsernijohtaja
Sikla-konserni
janne.nieminen@sikla.fi
puh. 044 534 0543

Maarit Kokkonen
markkinointi- ja viestintäpäällikkö
Sikla-konserni
maarit.kokkonen@sikla.fi
puh. 040 350 1564

Sikla on vuonna 2007 perustettu rakennusalan konserni, johon kuuluvat pientalotoimittaja Siklatalot Oy, asunto- ja toimitilatuotantoon, kouluihin, hoivakoteihin ja päiväkoteihin erikoistunut Siklatilat Oy sekä taloelementtitehdas Siklaelementit Oy. Vuonna 2018 konsernin liikevaihto oli noin 90 miljoonaa euroa. Budjetoitu liikevaihto vuodelle 2019 tavoittelee 117 miljoonan euron liikevaihtoa. Konserni työllistää noin 240 henkilöä.

Maarit Kokkonen

markkinointi- ja viestintäpäällikkö